The Future Dating Report 2023 af Tinder dokumenterede det bemærkelsesværdige skift i online datingplatforme, og tilskrev det påvirkningen fra Generation Z (Gen Z). Ifølge rapporten har dating-riget taget hul på en ny æra med genfødsel, drevet af Gen Z’s beslutsomhed om at knuse de traditionelle datingkonventioner etableret af tidligere generationer.
Ifølge Tinder er 50 procent af dets brugere i alderen 18 til 25. Omkring 75 procent af disse unge udfordrer den gamle datingstandard, som ændrede dens kultur til at være mere positiv.
Millennial-brugere anerkendte også skiftet ved at sige, at Gen Z’s datingscene er sundere end deres i samme alder.
Tidligere plejede de at spille hårdt for at få eller give deres partnere blandede svar i en yngre alder. Gen Z forstyrrede imidlertid den usunde tradition og erstattede den med deres egen.
Baseret på Tinders rapport viste Gen Z et højt reaktionsniveau. Rapporten nævnte, at i den nye dating-æra er Gen Z 32 procent mindre tilbøjelige til at “spøge” nogen end folk over 33, i modsætning til de tidligere generationer.
Dette nye skift kan bevises af procentdelen af Tinder-brugere, domineret af Gen Z, som reagerede hurtigt på deres kampe. 77 procent af Tinder reagerede hurtigt på deres partnere inden for 30 minutter. Fyrre procent af dem svarede endnu hurtigere på kun fem minutter.
Der er også voksende beviser, der tyder på et skift i samfundsnormer. Overraskende nok er det fysiske udseende ikke længere den eneste afgørende faktor for at opnå kampe. For eksempel afslørede Tinders rapport, at kun 56 procent af Tinder-brugere nu prioriterer det fysiske udseende, når de søger efter en potentiel partner.
Denne ændring betyder en bredere forståelse for andre kvaliteter såsom personlighed, kompatibilitet og fælles interesser i jagten på meningsfulde forbindelser i det digitale datinglandskab.
Som et svar på ændringen har Gen Z en tendens til at være autentisk, når de finder deres kampe. Rapporten sagde, at 78 procent af yngre brugere prioriterer respekt for deres partnere. Yderligere 79 procent af brugerne søger loyalitet og 61 procent ønsker en åbensindet person.
Gen Z prioriterer også deres mentale velvære i dating, hvor omkring 80 procent er enige i udsagnet og 79 procent ønsker det samme for deres partnere. 75 procent af de unge singler sagde, at de er mere tiltrukket af mennesker, der er godt klar over deres mentale sundhed.
Kæmpe effekt på online dating
Chief operating officer hos Tinder Faye Iosotaluno opfattede skiftet som en positiv indflydelse på online dating. Hun sagde, at Gen Z fortsætter med at ændre verden i mange sektorer, herunder datingindustrien.
“I 2023 bliver Tinder i vid udstrækning brugt af Gen Z. Dette er en gruppe, der fortsætter med at påvirke samfundet og udfordre snærende normer på de mest dybtgående måder,” sagde Iosotaluno.
“Ingen anden generation har haft så stor indflydelse på arbejdspladsen, detailforbruget, teknologien, politik og kultur.”
Iosotaluno bemærkede, at skiftet ville give folk nye betydninger for dating og at finde partnere i fremtiden.
“Det er denne generation, som vi mener, driver den største forandring, vi nogensinde har set i, hvordan vi dater, hvem vi dater, og hvad dating faktisk er.”
I overensstemmelse med Iosotalunos udtalelse fastholdt Tinders globale forholdsindsigtsekspert Paul Brunson, at Gen Z’s prioritering af selvudvikling ville føre dem til et vellykket ægteskab.
“Gen Z vil have de mest succesrige ægteskaber endnu. Hvorfor? Fordi de investerer i følelsesmæssigt velvære og klar kommunikation,” sagde Brunson.
Med fremkomsten af ChatGPT udtrykte Gen Z deres vilje til at omfavne kunstig intelligens for at konstruere deres datingprofiler. Det fremhæver denne teknologikyndige generations voksende accept og åbenhed over for at udnytte AI-teknologi til at forbedre deres online datingaktiviteter.