Nye dating-apps lover bedre resultater med AI-drevne løsninger

w, tags: nye dating-apps med - images.unsplash.com

Online datingscenen står over for forskellige problemer og klager, lige fra spøgelser og chikane til uproduktive samtaler. For at hjælpe med at løse sådanne problemer, udnytter flere nye startups aktivt AI-kraften.

Adskillige innovative dating-apps tilbyder AI-drevne løsninger, der automatiserer small talk, vælger tiltalende profiler og endda gør det muligt for brugere at engagere sig romantisk med AI-enheder. I modsætning til traditionelle swipe-baserede platforme som Hinge, Tinder og Bumble, der er afhængige af algoritmer, skubber disse AI-drevne apps matchmaking-teknologiens grænser.

Flere nye apps konkurrerer om en plads på dating-app-markedet, som kan prale af en global værdi på cirka 4,94 milliarder dollars. Bloomberg-journalister påtog sig at teste flere af disse nye AI-drevne datingplatforme med det formål at afsløre deres unikke funktioner og ydeevne.

Gennemgang af tre AI-drevne dating-apps

Bloomberg-journalister studerede de AI-drevne løsninger fra appen Teaser AI, Iris og Blush AI. Den første, de testede, var Teaser AI, som blev grundlagt af den digitale iværksætter Daniel Liss.

Teaser AI, som blev afsløret i juni, markedsføres som modgiften til det mest udfordrende aspekt af dating – at engagere sig i smalltalk. Teaser AI lover “mindre ghosting, flere matches” og garanterer enhver bruger et svar, selvom det er fra en chatbot.

Teaser AI-brugere træner botten til at tale som dem ved at chatte og dele deres talevaner. Derefter starter botten chats med mulige matches eller deres bots for at introducere dem. Hvis dette går godt, deltager brugeren i chatten og beslutter sig for at mødes personligt.

Liss hævder, at det at springe den indledende smalltalk over gør det muligt for brugerne at få dybere samtaler hurtigere. Men der er en fangst. Test af Teasers chatbot viste, at den nogle gange tilføjer ekstra detaljer uden at spørge. Selvom chatbotten blev trænet med fakta om at være statskundskabsstuderende i LA, udgjorde den en forbindelse til forfatteren Andy Weir. Det hævdede en grad fra New York University, da han talte med potentielle kampe.

Liss forklarede, at disse chatbot-samtaler er som samtalestarter og giver vigtig information, som hvis nogen har en hund. Han sagde, at de brugertrænede chatbots normalt kopierer, hvordan deres skabere taler efter træning. Men han indrømmede at sikre, at dens nøjagtighed er svær.

Den anden app, der skulle studeres, var Iris Dating, hvor brugere kan lære en AI at vælge attraktive matches baseret på ansigtsbilleder. CEO Igor Khalatian fremhæver AI’s fokus på ansigtsdetaljer som øjenafstand, og hævder, at selv en lille ændring påvirker matchkvaliteten.

Appen har over en million brugere, inklusive et vellykket ægteskab fra Florida. Bloombergs test viste dog mislykkede resultater, da testerne ikke blev matchet med brugere, der matchede deres præferencer, selv efter træning.

Khalatian spekulerer i, at kampene kan skyldes, at andre finder testerne attraktive. En opdatering er planlagt til september for at løse dette problem. Appen er gratis, men et månedligt abonnement på $5,99 giver adgang til dem, der kan lide brugeren.

Den næste app var Blush AI, udviklet af skaberne af AI chatbot Replika. Blush fungerer som en “AI-drevet datingsimulator.” Brugere interagerer med chatbots for at øve sig i at opbygge relationer og følelsesmæssige forbindelser med det formål at forbedre deres selvtillid og velvære.

Grundlæggeren Eugenia Kuyda understreger dette mål. Journalister fandt dog ud af, at de AI-genererede karakterer kæmpede med at sende passende beskeder under testen. Akavede billeder og en mangel på konsekvent samtaletone var tydelige. Chatbottens forsøg på flirt og engagement kunne have været mere sammenhængende, hvilket indikerer et behov for yderligere forbedringer og træning i disse aspekter.